SINDROMUL PRIVITULUI LA ECRANE

CE ESTE?

Numit si disconfort ocular digital, sindromul apare in momentul in care privim concentrati la un ecran de dispozitiv electronic (telefon, tableta, laptop, calculator). Concentrarea intensa este frecvent asociata cu o rata mai redusa a clipitului. Incat principalul rol al acestuia este etalarea filmului lacrimal pe suprafata oculara, reducerea frecventei clipitului determina simptomatologia descrisa in cadrul ochiului uscat. Astfel, inrosirea ochilor, vederea incetosata si senzatia de arsura si disconfort local reprezinta principalele acuze ale folosirii indelungate a telefonului mobil.

CE PUTEM FACE?

Principala modalitate prin care putem reduce disconfortul ocular digital este reprezentata de constientizarea clipitului si pastrarea frecventei acestuia la un nivel cat mai aproape de normal. De asemenea, ajustarea luminozitatii ecranului la un nivel confortabil permite mentinerea suprafetei oculare la un nivel de lubrifiere ce asigura confortul in timpul folosirii telefonului mobil. Totodata, nivelul la care este utilizat, in raport cu inaltimea ochilor, influenteaza prin deschiderea diferita a fantei palpebrale. Cu cat dispozitivul este folosit mai sus, deschiderea ochiului este mai mare si suprafata de pe care filmul lacrimal se evapora creste proportional. Ideal acesta va fi folosit putin mai jos de nivelul ochilor, dar nici prea jos pentru a nu produce disconfort la nivelul coloanei vertebrale cervicale.

MIOPIE / PROGRESIA MIOPIEI

CUM SE EXPLICA?

Ochiul tanar poate sustine un timp indelungat efort vizual indelung la distante mici. Astfel un copil de 8 ani poate realiza pana la 14 dioptrii de acomodatie pentru a privi aproape, desi are nevoie doar de 3 dioptrii pentru a citi la 30-40cm, distanta recomandata de lucru. Dupa o perioada mare de efort vizual la distante mai mici decat cea recomandata, poate aparea simptomatologie ce frecvent cuprinde durere de cap cu senzatie de tensiune frontala, ameteala, vedere incetosata la distanta. Initial, la ochiul emetrop, fara nevoie de dioptrii, apare spasmul acomodativ (falsa miopie) care va disparea dupa administrarea de picaturi. Ulterior acest mecanism poate determina aparitia unei nevoi reale de dioptrii cu minus, ochiul emetrop devenind miop sau determinand cresterea dioptriilor pentru ochiul deja miop. Acestea nu mai pot fi inlaturare cu ajutorul administrarii de picaturi, fiind nevoie de prescrierea unor ochelari sau modificarea celor actuali.

CE PUTEM FACE?

Reducerea timpului total de expunere la telefon la maxim 1 ora/zi la copii sub 14ani si la maxim 2ore/zi la cei peste 14ani este prima metoda prin care putem preveni cele descrise anterior. De asemenea, pauze frecvente de 20 de secunde de privit in departare la fiecare 20 de minute de folosire previne aparitia sau progresia miopiei asociata efortului vizual intens in zona de aproape. Totodata, minim 2 ore/zi de activitati in aer liber stimuleaza retina periferica, ceea ce conform studiilor are efect benefic asupra sanatatii oculare. Si nu in ultimul rand, distanta de privit de 30-40cm trebuie respectata, distantele mai mici fiind asociate cu risc mai mare de afectare, cu cat distanta este mai mica.

EFECTUL LUMINII ALBASTRE

LA CE SE REFERA?

Principalele surse de lumina albastra sunt soarele, dispozitivele electronice (telefon, tableta, laptop, calculator), lumina artificiala de interior (neon). Cea emanata de soare are si numeroase efecte benefice, principalul fiind mentinerea unui ritm normal zi-noapte, expunerea favorizand mentinerea starii energice de activitate pe parcursul zilei, pana soarele apune. Cu lumina albastra emisa de dispozitivele electronice si lumina artificiala de interior, ochii iau contact de la o distanta mai mica si in doze mai ridicate. Ochii copiilor au o capacitate mai mare decat cea a adultilor de a absorbi lumina albastra, efectul cumulativ fiind documentat stiintific. Expunerea cronica determina aparitia stresului oxidativ la nivelul zonei centrale a retinei care la viata adulta poate determina imbatranirea acestei arii importante a vederii. Astfel, degenerescenta maculara legata de varsta poate aparea la persoane fara alti factori de risc pentru aceasta afectiune sau poate debuta mai precoce la cei cu factori de risc asociati.

CE PUTEM FACE?

Luand in considerare efectul cumulativ, principalul mijloc prin care putem preveni aparitia stresului oxidativ produs de lumina albastra este reducerea timpului total de expunere la aceasta. De asemenea, filtrul pentru lumina albastra aplicat pe lentilele ochelarilor blocheaza aceste lungimi de unda, astfel ca ele nu mai ajung in contact cu retina privitorului. Totodata, folosirea telefonului cu 2 ore inainte de ora de culcare poate influenta negativ ritmul zi-noapte. Prelungind expunerea la lumina albastra, aparitia somnului va fi intarziata, determinand dificultati de adormire si un somn neodihnitor. De aceea, recomandarile presupun renuntarea la folosirea telefonului in ultimele 2 ore inainte de culcare.

Dr. Lorena Rahău

Dr. Lorena Rahău: TELEFONUL POATE DĂUNA GRAV OCHILOR COPILULUI TĂU. SPUNE STOP FOLOSIRII EXCESIVE!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *